tag:blogger.com,1999:blog-3829818443268396410.post141503245240256925..comments2022-12-12T12:36:39.018+02:00Comments on Kivaniemi blues: 22. Juhannusaatoksi SuojärvelleValto-Ensiohttp://www.blogger.com/profile/11699412321503478327noreply@blogger.comBlogger4125tag:blogger.com,1999:blog-3829818443268396410.post-24298574086278032492014-10-03T08:26:09.786+03:002014-10-03T08:26:09.786+03:00Kale, kiitos katsauksesta historiaan.
Valtimolla ...Kale, kiitos katsauksesta historiaan.<br /><br />Valtimolla on ollut mielenkiintoinen aikajanansa evakoiden asuttamisessa, toisin kuin vastaavasta kokemuksesta köyhemmässä naapurikunnassa R.vaaralla jossa sielläkin oli asukkaita yli 5 tuhatta samoihin aikoihin. Abel-nimiset muistan rajantakaisista suvuista vain. Ehkä jokunen muukin naimalla sinne houkuteltu.<br /><br />Suojärvi on nykyään kokonaan venäläisrakanteinen, sotien jälkeen melkein kaikki infrakstruktuuri. Vanhaa muutama koulu ja muistomerkki ja syrjäkylillä jokunen harjakattoinen hirsirakennus lahoamassa. Säilytä siinä sitten kieli!<br /><br />En itse ole enää aikoihin uskonut pienten kielten elävänä tulevaisuuteen säilymiseen. Suomenkielellekin käy aikanaan kehnosti. 500-1000 vuoden (jos...) kuluttua maapallolla puhutaan merkeistä koostuvaa mongerrusta ja yhtälailla sen puolesta intoillaan kuin se jokin aarre olisi. Muuten ihmisten ja laitteiden välinen kommunikointi tapahtuukin erilaisten tekniikoiden välityksellä; kahvinkeitinkin alkaa hommansa kun sille jotain murahtaa tai hipaisee kämmenessään olevaa pahkuraa.<br /><br />Toisaalta uutisissa juuri kerrotiin, kuinka nuoret kommunikoivat toistensa kanssa kirjoittamalla enemmän kuin koskaan, mutta mikäli olen ymmärtänyt, kirjoitukset ovat lyhennelmiä, merkkejä, olioita ja hymiöitä; esiasteita uudelle kielelle.Valto-Ensiohttps://www.blogger.com/profile/11699412321503478327noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3829818443268396410.post-34209558064153180052014-10-02T12:51:34.370+03:002014-10-02T12:51:34.370+03:00Suojärvi oli Viipurin läänin suurin kunta, jossa t...Suojärvi oli Viipurin läänin suurin kunta, jossa talvisodan alla noin 47 prosenttia väestöstä sai toimeentulonsa teollisuudesta. Kun avakkoja asutettiin, tuli Valtimosta Suomen karjalaisin kunta. Karjalaisia, lähinnä suojärveläisiä, oli kunnassa parhaimmillaan 1100 henkeä. Evakot olivat järkiään ortodokseja ja koulussa, jossa olin, kaikui suojärveläinen puheenparsi. Ortodoksien lapsilla oli luonnollisesti oma uskonnonopetus. Ortodoksit saivat oman hautausmaan ja kappelin kuusikymmenluvulla. Valtimo on muuttotappiokunta, jossa väki on vähennyt 1950-luvun päälle kuudesta tuhannesta vähän päälle kahden tuhannen ja luulen, ettei siellä enää karjalan muretta paljon kuule. Autiokyliä on rajan molemmin puolin. Suojärven kylät kärsivät sodan tuhoista. Suomalaiset polttivat lähtiessään kylänsä ja lyhyen välirauhan aikana niitä ei paljon ehditty kunnostaa. Kylistä tuhoutui sodissa 70 prodenttia. Suojärven kaupunki on oma lukunsa. Ensimmäiset Suojärveä asuttaneet suvut mainitaan nimeltä 1550-1570, Pusu ja Kuksina. Suojärvi oli myös runonlaulajien pitäjä, mutta tiedossani ei ole, minkä verran Lönnrot siellä ihmisiä laulatti. Lönnrotin runonkeruu rajoittui tietenkin ensi sijassa alueille. joiden ihmisten murretta hän parhaiten ymmärsi. Karjalan murteista on pyritty kehittämään yhtenäinen kirjakieli, mutta minulla on sellainen tuntuma, että hanke jää kielitieteelliseksi kuriositeetiksi. Kuopiossa osallistuin Salmin "kielen" kerhoon ja salmilaisel murginal. Suojärveläisten kuningashanke oli Nurmeksen Bomba, vuosina 1977–1978 matkailukohteeksi rakennettu suuri karjalaistalo. Suojärvellä syntynyt ja Valtimolla asuva opettaja (evp) Paavo Harakka sanoi minulle, että karjalan kieli voi pysyä elävänä vain ortodoksisen uskonnon yhteydessä. Paavo on kirjoittanut joitakin kirjoja suojärven murteella. Koen kuitenkin karjalan murteet Suomessa Saimaan norppaa uhanalaisemmiksi. Salmilaiset ja suojärveläiset ovat eriseuraisia murteensa ja vanhan kotiseutunsa perusteella ja ikänsä puolesta väistyvä kanta. Nuoret puhuvat miten lystäävät. Suomen ortodoksisessa kirkossa salmilaiset ovat saaneet näkyvän aseman.a-khhttps://www.blogger.com/profile/16883243330913278084noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3829818443268396410.post-5812147068162996522014-10-01T23:22:48.057+03:002014-10-01T23:22:48.057+03:00Taikaviittako?
Tänne pv-kirjasta muistumia siirre...Taikaviittako?<br /><br />Tänne pv-kirjasta muistumia siirrellessäni tuotakin kohtaa mietiin, mutta koska nuin olin kirjoittanut, niin enpä alkanut asiaa muutteleen.<br /><br />Nythän se tuli tänne alaviitteeseen korjattua :)<br /><br />Tietenkin, jos asiapitoista kirjoittaa ja julkaisee, niin täytyy faktat laittaa kohilleen. Nämä eivät sitä ole. Perskarvatuntumalta naksittua kaikki.<br /><br />Näihin liittymätöntä mainitsen: Luen pojille Veikko Huovisen kirjoja iltasaduiksi. Nyt menossa Lentsu ja kyllähän vain vuonna 1978 Huovinen on jo romaanihenkilönsä suuhun eräänkin "ennustuksen" osannut laatia joka nykyisin pitää paikkansa. Sekin "mysiini"... <br /><br />Mieluista kuunneltavaa kuulema, sanovat pikkumiehet. Oikein diginauhalle menee ja aikovat kuunnella sitten, kun en ole paikalla uudestaan (joskushan en sitten jokatapauksessa ole).Valto-Ensiohttps://www.blogger.com/profile/11699412321503478327noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3829818443268396410.post-30092659520889385462014-10-01T19:39:25.118+03:002014-10-01T19:39:25.118+03:00Ortodoksipapilla ei ole lipereitä. Viitta on hänen...Ortodoksipapilla ei ole lipereitä. Viitta on hänen virkapukunsa.a-khhttps://www.blogger.com/profile/16883243330913278084noreply@blogger.com