Oulun Yliopiston Kajaanin opettajainkoulutusyksikön lakkautuspäätös oli älyn kääpiöiden tekemä.
Missä nämä tällaiset yhteisikunnan saivareet lienevät itse kouluja käyneet? Millaisissa jumalten keinuissa lapsuutensa ja nuoruutensa kiikuskelleet? Millaisia merisaloja ja amerikkalaisia konsultteja heidän talouslaskelmiensa taustatekijöinä häärii?
Hokemalla "talouden tasapainottaminen" ajetaan yhteiskunnallisesti pitkään vaikuttavia, merkittäviä asioita kuin Bush ohjuksia Lähi-Itään, valehdellaan ja lobataan, ongitaan vesissä joille ei ole lupia lunastettu. Kovakyntisten peukalot ritistelevät vastaanhangoittelijoita kuin russakoita kampusten asvalttiin.
Eikä Arkadianmäen jengikään kuulaansa kansalaistensa puoleen kallista koska sen käteen on tökätty kapusta jolla nyt hämmennetään käytettyjen autojen kauppias Arto Merisalon ja poliitikkojen yhteistä, vaalirahalla suolattua soppakattilaa. Sen ainekset ovat jo nyt maksaneet enemmän kuin puolitoista miljoonaa euroa, ja tulevat vielä maksamaan saman verran vuosittain.
1,5 miljoonaa lisäeuroa/vuosi olisi pelastanut Kajaanin Normaalikoulun, mutta huhut ja lööpit ja tyhjästä maksamisen kunnia ovat tärkeämpiä!
Puhutaan mitä puhutaan kunhan puhutaan että äänestäjät muistavat nimet äänestyskopissa.
Mitä hyödytti kansalaisten vastarinta? Tuhansia nimiä sisältäneet keräyslistat koulun lakkautusta vastaan, mihin ne joutuivat? Missä ovat laskelmat siitä, mitä menettävät ihmisten alut elämänsä pituisella matkalla joille jo näin varhain osoitetaan, ettei vastaan kannata pyristellä silloin, kun iso luuta lakaisee?
Demokratia, mitä se on? kysyy pieninkin lapseni kohta, ja minä kyllä tulen kertomaan. Se on sama kuin Kirgisiassa, Thaimaassa tai Kambodzassa, pelkkää levottomuuksien sytyketuohusta ja maan nimen yhteyteen väkerretty valhekirjoitus. Sen alla saavat häärätä kovakorvat maanraiskaajat ja ihmisten henkisten arvojen tuhoajat. Sanovat vain, "no money!"
"Suomen demokraattinen tasavalta", hah!
Jos puoletkaan siitä vitutuksen määrästä, jota nyt ja tällä nimenomaisella hetkellä tunnen, tarttuu koulua käyviin lapsiini tätä lakkautuspäätöstä pureskellessani, niin en mene minäkään vannomaan, että jälkikasvuni ihan mitä tahansa vastaanpanematta elämässään päättäjiltä tulevat nielemään.
Siitä pidän omassa kasvatuksessani huolen, että kritiikinlastuja he tulevat vuolemaan tästä yhteiskunnan puusta jota tunteettomat ja vaín rahaa ajattelevat madot kalvavat.
Tämä asvalttilaskuri näyttää nollaa myös vuonna 2013 kun Kajaanin Normaalikoulun valtimosta viimeiset veret asvaltille noruvat. Mitä sitten?
Kajaanin päättäjät, missä he ovat? Yksikään kuminaama siitä porukasta ei ole ollut kyllin pontevana puolustamassa yhtä kaupungin ja maakunnan tärkeää yksikköä. Saatika että kokonaiset poliittiset ryhmittymät olisivat lähteneet asialle vaikka karvahatut täynnä lietettä entisen UPM:n tehtaan jokirannasta. He ovat sitä porukkaa, joilla on suuri suu, mutta ääntä sieltä ei asian kohdalla lähde.
Mikä, kuka ja mitä rakennushanketta täällä ollaan lobbaamassa? Näinkö Pekka Heikkisen kahvilassa Skanskan siniset värit? Vilahtaako tuolla Lemminkäisen punaista? Palmbergin edustajakin taitaa ihan asua kaupungintalolla?
Kokonaisen maakunnan lapsukaisille on suunniteltu jättikoulua Kajaaniin. Oppilasryhmät tulevat olemaan kuin tehomaatalousyksiköissä mullikkakarsinat. Ja tämä on ollut jo kauan valtakunnallinen projekti. EU:n liityttyämme annettiin ensiksi lupa tuhannen sian sikalalle Vehmaalle, sitten puolentoistatuhannen, sitten kolmentuhannen, sitten... ja koulujen kanssa sama.
Anonyymejä häiriköitä, levottomia tulevaisuuksia, sitä suomalainen Pisa-malli tulee olemaan. Mistä pienet kouluampujat tulevat, kyselevät vielä 20-vuodenkin päästä tämänhetken "päättäjien" jälkeläiset jotka sitten ovat remmiin astumassa.
Nytkin joka päivä saa lehdistä lukea, kuinka pahoinvoivia opettajat ja oppilaat, karja ja karjanhoitajat, suurkouluissa ovat. Poliitikkommekin jaksavat kyllä heilua, mutta millaisten asioiden perässä? Opetusministeriksi, pääkarjakoksi, valitaan Henna Virkkusen kaltaisia, neitseellisesti silmiään räpsäytteleviä nuoria äitejä joilla ei ole ennestään minkäänlaista käsitystä koulumaailmasta. Hänenkin paikallaan olisi konkreettisempi hahmo suursikalanomistaja Sirkka-Liisa Anttila, että ymmärtäisimme, mistä koulujen teurastamisessa on kysymys.
Missä luuhaavat salakuvaajat jättikoulujen arjesta?
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
8 kommenttia:
1,5 miljoonaa vuodessa ei voi olla oikea perustelu, kun se kuitenkin kuulostaa suolarahoilta. Kajaanin kaupunkikin taisi hiljan tehdä yli kahden miljoonan(!)unohduksen rahoissaan.
Valtio, jolle rahoitus kaiketi olisi langennut, nettoaa lehtitietojen mukaan yli 30 miljoonaa Adultalta. Koulutuslaitoshan kuitenkin koulutti rahalla oppilaat, jotka paperinkin saivat - lienee siis puhdasta voittoa valtiolle. Olisi siitä luullut yhden vuoden maksavan Kajaanin laitosta.
Voiko tällaisia selkeitä politikointeja ymmärtää, kun vaikuttaa siltä etteivät poliitikot itsekään ymmärrä?
Näistä linkeistä löytyy uutisointia aiheesta.
http://www.kajaaninkampus.oulu.fi/index.php?785
ja
http://yle.fi/alueet/kainuu/2010/03/kajaanin_opettajankoulutus_paattyy_1574249.html
Riku, kyllä taustalla häärivät konsultit ovat asialla. Kuten mainitsin, suurkoulun rakentamisaikeet, ainakin huhujen mukaan, ovat kovasti tapetilla ja sehän tietää rakennusfirmoille töitä.
Tätä lakkautuspäätöstä ei tunnu oikein kukaan ymmärtävän, mutta punaisia paitoja eivät suomalaiset vähällä ala päällensä kiskoa Thaimaan malliin vaikka ilmiselvistä vääryyksistä onkin kyse. Mitätön budjettivaje oli vain tekosyy tehdä tämä 110 vuotta hyvin toimineelle ja ajan hermolla koko ajan pysyneelle koulutusyksikölle.
Ehkä Oulun Yliopiston johtajille piti hankkia uudet tietotekniikkavälineet, kännykät ja edustusaudit? (Meinasin kirjoittaa että edustusTaudit...)
Lähetin tavoistani poiketen Oulun Yliopiston kehittämisosastolle linkin kirjoitukseeni. Sieltä vastattiin näin:
"Hei, kiitos linkistä. Kyllä täälläkin osaamme ajatella ratkaisun merkitystä, vaikka on tietenkin vielä aivan eri asia olla omakohtaisesti sen vaikutuksia siellä kokemassa.
Terveisin Mailis Aaltonen"
Siellä osataan siis ajatella! Mutta mitä iloa siitä oli? Vai nytkö vasta herättiin ajattelemaan? Aiemmin annettiin jonkun muun moisesta aineettomasta askareesta huolehtia, semmoisen, jolle siitä maksettiin.
Olisi pitänyt uskaltaa tehdä jotain. Tai jättää tekemättä tässä tapauksessa kun sormet olivat sekä suussa että takapuolessa.
Raha se on ollut voiteluaine taustalla koska lakkautuspäätös näin sutjakkaan ylimielisesti saatiin aikaiseksi. Eikä pelkästään puuttuva raha.
Mitään snellmannilaista aatosta edes tähän päivään sovellettuna koulusivistyksenkään puolesta ei enää ole olemassa.
Kumartakaa vain syvemmin liikemieskonsulttienne puoleen lastemme sivistyksestä huolehtivaiset, kyllä jobbareitten ja lobbareitten pärstät siitä huikaisevan aurinkoisesti hymyyn levähtävät.
Valto Ensio, on ollut vähintään parikymmentä vuotta sellaista aikaa jolloin lapsille ja nuorille ei ole juuri korvia lotkautettu. Nyt sen aikana syntyneet ovat suurin työttömyysryhmä, lukuunottamatta somalialaisia kaikenikäisiä, joiden prosentti on 58, nuorten taitaa olla 25% paremmalla puolella.
Olen ollut sitä mieltä jo kauan että koulupolitiikka on omituista ja on ollut jo kauan. Peruskoulusta ei tullut sitä ihmisen henkisen ja fyysisen kehityksen oppimispaikkaa, mikä sen piti olla.
Olen varma että kuka tahansa poliitikko antaa sinulle, lastesi puolesta taistelevalle, vastaukseksi vaikka Pisa-pisteiden hirmuisen määrän maailmanmitassa. Meille tulee Opettaja-lehti joka heti alkuunsa ilmoitti että Pisa mittaa pientä osaa kasvatuksesta.
Muu ei olisi varmaan mahdollistakaan.
Ripsa, minusta pahinta tässä ajassa kaikilla tasoilla on, että aina vedotaan (tai "joudutaan vetoamaan") laskelmiin siitä, mitä mikin maksaa. Siis tunteeton raha on tunkenut totaalisesti kaikkeen harkintaan, ajatteluun, filosofiaan, opettamiseen ja oppimiseen.
Mikään alue ei säästy momentilta jolla määrätään rahan voimalla asioista. Yhtään filosofista pohdintaa en Oulun Yliopiston pääpäsmäreidenkään haastatteluista havainnut kun tätäkin lakkautuspäätöstä maailmella Hesaria myöten lanseerattiin.
Itse Kajaanin yksikön johtaja Juhani Suortti puolusti koulua Ylen haastattelussa näin: http://yle.fi/alueet/kainuu/2010/01/suortti_opettajankoulutus_on_sailytettava_kajaanissa_1377324.html
Yksi kainuunlaisen kateellinen vastaus Suortin haastatteluun kyllä antaa viitteitä siihen, että myyriä omassa maakunnassakin on. Tästä kommentisa heijastuu pöljyys, tietämättömyys ja kateellisuus asian laidasta.
Oulun Yliopiston rehtori Lauri Lajunen taas pyöritteli Hesarin syntymäpäivähaastattelussa 2.3.2010 vain ja ainoastaan taloudellisia näkökohtia ja on ilmeisen ylpeä tästä ainutlaatuisesta osallistumisestaan Kajaanin Seminaarin teurastukseen.
Viisaammatkin kuin minä, ovat ehättäneet epäilemään Kajaanin opettajankoulutusyksikön lakkautuspäätöstä joten nyt pitäisi jonkun lakia tuntevan käydä kinkkuun käsiksi, eli alkaa viemään asiaa lakiteitse siihen oikeaan suuntan, joka maalaisjärjelle on jo itsestäänselvää. Lukekaa emeritusprofessori Pertti Yli-Luoman haastattelu Kainuun Sanomista täältä:
http://www.kainuunsanomat.fi/cs/Satellite?c=AMArticle_C&childpagename=KSA_newssite%2FAMLayout&cid=1194640934856&p=1194596027580&pagename=KSAWrapper
Uudempaa tietoa Seminaarin alasajon syistä tarjoaa dokumentintekijä Markku Heikkinen: http://yle.fi/uutiset/seminaarin_nousu_ja_tuho__dokumentin_tekijaa_pannii_opettajankoulutuksen_loppuminen_kajaanista/7851110
Lähetä kommentti